Villanyautós ösztönzők világszerte
Egyre közelebb az árparitás a hagyományos és az elektromos autók között, de az emberek jelentős része még mindig félve gondol a villanyautóra váltásra. A tisztább levegő azonban a teljes társadalom érdeke, ezért egyre több ország kormánya támogatja az elektromos autózást. Többnyire a vásárláshoz adnak az országok kisebb-nagyobb támogatást, de gyakoriak az adókedvezmények és különféle előjogok, például buszsáv-használat, behajtási engedély zsúfolt belvárosokba. Magyarország az elsők között vezette be a környezetkímélő autók zöld rendszámát, amivel számos magyar nagyvárosban ingyen parkolhatnak a tisztán elektromos autók és azok a tölthető hibridek, melyek a gyári adat szerint legalább 25 kilométert képesek megtenni a hagyományos erőforrás használata nélkül.
Olaszországban autópályadíj-kedvezményt kapnak a villanyautósok
Olaszországban most olyan kedvezményt kapnak az elektromos autók, amilyenről eddig még nem hallottunk: 30%-kal olcsóbban használhatnak egyes autópályákat. Azért is érdekes ez a kedvezmény, mert a villanyautósokról az a tévhit terjedt el, hogy autópályán feltartják a forgalmat, hogy le ne merüljenek. Kétségtelen, hogy a kis akkus autók és a gyér töltőhálózat korában néhány évvel ezelőtt még gyakran láthattunk kamion mögött takarékoskodó zöld rendszámos autót, manapság az egyre dráguló hagyományos üzemanyagok mellett egyre inkább az a személyes tapasztalatom, hogy ha 120 km/h körüli tempóval haladok az autópályán, akkor jóval több (hagyományos motorral hajtott) autót kell nekem megelőzni, mint ahányan engem előznek.
Akárhogyis, Olaszországban a 62 km hosszú Brescia-Bergamo-Milánó (A35-Brebemi) autópálya szakaszon, valamint Milánót elkerülő külső körgyűrű és a második keleti körgyűrű (A58 Teem) használata esetén a tisztán elektromos autóval közlekedőknek 30%-kal kevesebbet kell fizetni idén június 15-től. A kedvezmény igénybevételéhz a Telepass fizetési rendszert kell alkalmazni, amely elsősorban az olasz villanyautó tulajdonosokra korlátozza a lehetőséget, hiszen külföldiek, ha megoldható is, egy alkalmi út miatt aligha fognak Telepass szerződést igényelni.
Nevadában jelentős összeggel támogatják a társasházak töltőit
Amellett, hogy egy elektromos autó egy töltéssel nem képes 1000 km-t elmenni egy másik gyakori kifogás a villanyautóra váltás ellen, hogy a panelben vagy egyéb társasházban élők számára körülményes, és a fizetős töltés bevezetése miatt már drága is elektromos autóra váltani.
Úgy tűnik ez a probléma nem csak Magyarországon merült fel. Nevadában társasházak közös használatú AC töltőinek telepítését kezdik támogatni, melynek elsődleges célja, hogy a kevésbé jó anyagi helyzetben lévő családok is elektromos autóra válthassanak.
A program részeként az alacsonyabb jövedelmű családok számára épülő többlakásos társasházak fejlesztői AC töltőpontok kiépítéséhez akár 100%-os támogatást igénylehetnek. Egyetlen töltőpont esetén maximum 10 000 dollár lehet a támogatás, de 2-4 aljzat kiépítése esetén akár 40 000 dolláros támogatást is igénybe vehetnek a beruházók.
Az otthoni töltés megkönnyítése mellett a hosszú távú utazásokra is gondolnak a döntéshozók, ugyanis a Las Vegas és Reno közötti US 95 főútvonalat Nevada Elektromos Főútvonalává kívánják fejleszteni, amelyhez töltőállomásonként félmillió dolláros támogatást nyújtanak.
Ezen kívül támogatják az iskolabuszok elektromosra cserélését, amely a globális felmelegedés elleni harc mellett azért is fontos, hogy a gyermekek tisztább levegőt szívhassanak, de fontos szempont a felnövő generáció nevelése is. Vajon az a diák, aki nap mint nap elektromos busszal közlekedik az iskolába, szívesen vásárol majd hagyományos üzemű, környezetszennyező járművet?