Hányan kapnak az 5 milliárdból?

Az idei tavasz talán legfontosabb magyar vonatkozású elektromobilitással kapcsolatos híre az újrainduló állami támogatás volt. Összesen 5 milliárd forintra pályázhattunk, amelyből 2 milliárdot taxik vásárlására különítettek el. Személyautókra magánszemélyek, cégek, egyéni vállalkozók és ügyvédek, robogókra kizárólag jogi személyek, taxikra pedig természetesen csak a megfelelő engedélyekkel rendelkezők pályázhattak.

A pályázat csupán másfél napig volt elérhető, és már ez idő alatt több, mint 5 milliárd forintra nyújtottak be pályázatot azok, akik tiszta üzemű autóra váltanának. Az elektromos busz programmal kapcsolatos sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a pályázatok kiértékelése még folyamatban van, azonban a pályázók többségét már értesítették. A döntési lista adatait elemezve megnéztük, hogy hányan, mekkora értékben pályáztak villanyautóra és robogóra. Mivel több pályázat érkezett be, mint amennyi a listán szerepel, elképzelhető, hogy kis mértékben megnövelik a keretösszeget, és akik még a pályázat lezárása előtt sikeresen benyújtották a pályázatot, megkapják majd a támogatást.

Nagyon kevés az elutasított pályázat

Összesen 1550 pályázó szerepel a döntési listán, közülük 1514-en sikeresen pályáztak, mindössze 36 esetben (2,3%) született negatív döntés. A pályázatok sorszáma 1558-ig halad, a 8 hiányzó sorszámot valószínűleg a benyújtás során félbe hagyott pályázat kaphatta. Normál használatú személyautóra 2,78 milliárd, robogókra kb. 220 millió, taxikra pedig hajszál híján 2 milliárd forint támogatásról döntöttek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Pár ezer dolláros kínai villanyautó tört be Kaliforniába

A többség normál használatú személyautót vesz

Az 1550 pályázó között 598 a jogi személy és 952 a magánszemélyek száma. A jogi személyek között 279 egyéni vállalkozó, 59 betéti társaság, 260 db Kft és 5 ügyvéd, illetve ügyvédi iroda pályázott. Taxira 215-en, robogóra 300-an, személyautóra 1025-en pályáztak sikeresen.

Kevesen vesznek 11 milliónál drágább személyautót

Az 1025 normál használatú személyautóra vonatkozó pályázat közül csupán 27-en kérték a fél milliós támogatást, amely a 11 és 15 millió forintos vételár tartományban vehető igénybe. 952 pályázó a 2,5 milliós összeget célozta meg, ők 1 db, maximum 11 millió forintos személyautót terveznek vásárolni. 46 pályázó számára 2,5 millió feletti összeget ítéltek meg, azaz ők egynél több autót terveznek beszerezni. Két cég 25 millió forintot nyert, azaz ők 10 db 11 millió alatti (esetleg 50 db 11-15 millió forint közötti, vagy ezek tetszőleges kombinációjában vásárolnának). Egy pályázó 20 milliót, négyen 12,5 milliót, hatan 10 milliót, tizenegyen 7,5 milliót, huszonegyen pedig 5 milliót kapnak.

A robogók is népszerűek

Összesen 300 pályázó nyert támogatást elektromos robogóra. Köztük 253 cég egyetlen, 47 pedig egynél több robogót vásárolhat kevesebb, mint féláron.

A taxisok jellemzően 15 millióért vesznek autót

Taxira 215-en pályáztak. Túlnyomó többségük, 195 pályázó számára 8,25 millió forintot ítéltek meg, ami azt jelenti, hogy ők nagy valószínűséggel 1 db, 15 millióba kerülő autót szeretnének vásárolni. Kilenc pályázó igényelt 8,25 millió forintnál kisebb összeget, tehát az ő autójuk kevesebb, mint 15 millióba kerül. 11 pályázó több autót kíván vásárolni. A rekorder cég összesen 70 millió forintra pályázott. Egy másik pályázó 49,5 milliót kaphat. Szintén egy-egy cég igényelt 41,25 millió, illetve 33 millió forintot. 24,75 milliót már két pályázó, öten pedig 16,5 milliót kaphatnak, utóbbi öt cég nagy valószínűséggel 2 db 15 milliós autót vásárolna.

EZT OLVASTAD MÁR?  Csupán egyetlen robogó felel meg a pályázati feltételeknek?

Pályázók száma Megítélt támogatás Várható darabszám
Normál használatú személygépkocsi 1025 2.780.000.000 Ft 1106
Robogó 300 219.950.000 Ft 400
Taxi 215 1.997.200.000 Ft 243

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2019-ben csatlakoztam szerzőként a villanyautosok.hu csapatához, de már 2017-től aktív villanyautós vagyok. A környezetvédelmet fontosnak tartó családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszem helyben megtermelni. Az áramot természetesen a háztetőn lévő napelemekkel, a zöldséget és gyümölcsöt pedig a kertben. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.