Mercedes-Benz EQS: 200 kW-os töltés jár a 770 km hatótávhoz

A napokban már beszámoltunk a Mercedes-Benz új elektromos csúcsmodelljének impozáns, akár 770 kilométeres hatótávjáról, tegnap pedig a Mercedes-Benz egy friss sajtóközleményéből fény derült a hatótávot lehetővé tevő műszaki háttérre is.

Kétféle akkuméret

Az EQS kétféle akkukapacitással lesz megvásárolható. A nagyobbik felhasználható kapacitása 107,8 kWh, amely 12 db, egyenként kb. 9 kWh-s modulokból épül fel, és 26%-kal nagyobb, mint az EQC modell akku kapacitása. Azoknak a vásárlóknak, akik kisebb hatótávval is megelégednek, lesz egy 10 modulos, 90 kWh nettó kapacitású csomag is.

A Mercedes-Benz új villanyautójába NCM 811 lítium-ion cellákból felépülő akkumulátorokat szerelnek, ami azt jelenti, hogy a katód anyaga 8:1:1 arányban nikkel, kobalt és mangán. Tasakos cellákat és prizmatikus, kemény tokozású cellákat egyaránt felhasználhatnak a moduláris felépítésű, 400 V rendszerfeszültségű akkumulátor csomaghoz.

A nagyobbik akkuval az EQS modell WLTP mérési ciklus szerinti hatótávja 770 km, míg a kisebb akkus változat 640 kilométerre képes. Természetesen a hatótáv függ a választott hajtáslánctól is.

Az akkumulátor természetesen a kor követelményeinek megfelelően folyadékkeringetéses hőmérséklet kezelő rendszerrel készül majd, amelyben a hűtőfolyadék az akkumulátor alumínium vázának üregeiben áramlik. A hűtés mellett PTC fűtőelemet is integrálnak a rendszerbe, így az akkumulátor a gyors töltéshez optimális hőmérsékletre hozható parkolás és töltés közben egyaránt.

Az akkumulátorra a gyártó 10 év vagy 250.000 km kapacitás garanciát vállal. Az autó általános OTA (over-the-air) frissítési rendszere az akkumulátor felügyeleti rendszer (BMS) frissítési lehetőségét is magában foglalja, amennyiben a későbbiekben erre lenne szükség.

Többféle hajtásrendszer

Az EQS alapmodellje hátsó kerék hajtással érkezik, EQS 450+ elnevezéssel, 245 kW teljesítménnyel és 568 Nm forgatónyomatékkal. Az összkerekes, kétmotoros EQS 580 4MATIC modell rendszerteljesítménye 385 kW lesz, amely egy 255 kW-os hátsó és egy 135 kW-os első kerekeket hajtó motorból adódik össze. Az összkerekes változat forgatónyomatéka 855 Nm. Később érkezik majd egy sportosabb, nagyobb teljesítményű változat is.

Mindkét modell végsebességét 210 km/h-ra korlátozzák, a gyorsulásról pedig egyelőre nem adtak ki adatokat.

Valami rejtélyes okból a Mercedes-Benz az évek óta elavultnak számító NEDC mérési ciklus szerinti fogyasztást adta meg a sajtóközleményben a valósághoz egy hajszállal közelebb álló WLTP ciklus helyett. Az EQS 450+ modell NEDC szerinti fogyasztása 16-19,1 kWh/100 km, míg az összkerekes változat fogyasztása 16,9-20 kWh/100 km.

Az összkerekes 4MATIC változatok Torque Shift funkcióval is rendelkeznek, amely önműködően gondoskodik az első- és hátsó tengelyek közötti intelligens nyomaték-elosztásról, biztosítva az elektromos hajtásrendszer lehető legnagyobb hatékonyságát, illetve a mechanikus összkerekes hajtásrendszereknél lényegesen gyorsabb reakcióidőt. A rendszer percenként 10.000 alkalommal ellenőrzi és ha szükséges módosítja a nyomaték beállításokat.

Állandó mágneses szinkron motorok

A Mercedes-Benz EQS modellben az első és hátsó tengelyek hajtására egyaránt kompakt, állandó gerjesztéssel (állandó mágnessel ellátott) szinkron motorokat alkalmaz. A hátsó kerekeket hajtó erősebb motor mindhárom fázisához két tekercselés tartozik, amely előnyös a villanymotor karakterisztikájának szempontjából. A sajtóközlemény kiemeli a nagyteljesítményű elektromos motorok fejlett hűtési rendszerét is.

A zaj és a vibráció csökkentése

A gyártó különös figyelmet fordított a zaj és a vibráció csökkentésére. Ennek érdekében optimalizálták a mágnesek elhelyezését a forgórészekben, miközben csökkentették a ritkaföldfémek felhasználását. Speciális tekercselést alkalmaztak. Különleges tömítőhabokat és elasztomer csapágyazást alkalmaztak a hajtásrendszerben. Az inverter szendvics szerkezetű, három fém és műanyag rétegből álló tokozást kapott. A karosszéria és a padló egyes részein zajszigetelő tömítőhabot alkalmaznak.

Többfokozatú energia-visszanyerés

A regeneratív fékrendszer üzemmódjai a kormányon lévő fülekkel választhatók. A legerősebb visszatöltés az összkerekes változatban akár 290 kW. Az adott szituációhoz optimális visszatöltés beállítást az ECO asszisztens is segíti. A rendszer figyeli az előttünk haladó járművek mozgását, azok megállásakor, például piros lámpánál, képes állóra fékezni a járművet. DAuto üzemmódban az energia-visszanyeréssel elérhető lassulás 3 m/s2, amely a fékek alkalmazásával 5 m/s2-re növelhető.

Villámgyors töltés

Az EQS 22 kW teljesítményű három fázisú fedélzeti töltőt kap (legalábbis az európai piacon). Az egyenáramú töltés maximális teljesítménye 200 kW. A töltési görbe egyelőre nem ismert, de a gyártó 15 perc alatt 300 km (WLTP) visszatöltését ígéri a nagyobb akkus, 770 km hatótávú modell esetében. Az EQS is kompatibilis lesz az Ionity töltőállomásokon a közelmúltban megjelent Plug&Charge technológiával, azaz a töltés indításához nem lesz szükség applikációra vagy RFID kártyás azonosításra. Japánban, ahol a CHAdeMO szabványt használják, kétirányú töltésre is képes lesz az autó, így vészhelyzeti áramforrásnak is használható lesz a nagy kapacitású akkumulátor. A világ többi részén a CCS szabvány elterjedése miatt ez a funkció egyelőre sajnos nem elérhető.

Villanyautós navigáció

Az EQS modellbe épített Navigation with Electric Intelligence elnevezésű rendszer az útvonaltervezésnél figyelembe veszi a töltőpont adatbázist és együtt működik az autó akkumulátor felügyeleti rendszerével (BMS), így az útvonalat töltési pontokkal együtt tervezi és ezek elérésekor előkészíti az akkumulátort a maximális töltési teljesítményhez. A töltések tervezésénél az autó figyelembe veszi a domborzatot, a választott útvonalat, a környezeti hőmérsékletet, a fűtési és hűtési igényt is. A navigációs rendszer természetesen a forgalmi dugókra vagy a vezetési stílus megváltozására is dinamikusan reagál. Az útvonaltervezés kombinálja a felhő alapú rendszert és az autó saját fedélzeti adataival. Beállíthatjuk azt is, hogy mekkora töltöttségi szinttel szeretnénk célba érni. Az alapbeállítás a 10%-os töltöttségi szint (SoC).

Világelső légellenállás

A 770 km hatótáv nem csak a nagyméretű akkumulátornak és a hatékony hajtásrendszernek köszönhető. A Mercedes-Benz mérnökei mindent bevetettek a légellenállás csökkentése érdekében, így 0,20 cd értékre sikerült leszorítani az autó légellenállási együtthatóját. Összehasonlításképp sorozatgyártásban eddig ennél jobb értékkel csak olyan kis szériás modellek készültek, mint a GM EV1 (0,195) vagy a mindössze 250 példányban gyártott Volkswagen XL1 (0,189). Az EQS értéke jobb lesz, mint az eddigi legtakarékosabb modellek cd értéke, így például kedvezőbb, mint a Toyota Prius (0,24) vagy a Tesla Model 3 (0,21). A hamarosan piacra kerülő Tesla Model S értékét 0,208-ra ígérik.

A világrekorder cd érték persze önmagában nem elegendő a kiemelkedő hatékonysághoz, mivel azt szorozni kell az autó homlokfelületével, amely az EQS esetében 2,51 m2. A kedvező légellenállás érdekében az EQS speciális kialakítású kerékspoilereket kapott, különösen odafigyeltek az autó alsó burkolatainak megtervezésére, és az autó coupé-szerű, sík szélvédőt, visszahúzható ajtókilincseket és 19, 20 és 21″ méretű aero-keréktárcsákat kapott.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.