PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 23. kedd

Az alternatív hajtással rendelkező járművek, azon belül is az akkumulátoros elektromos autók egyre gyorsuló elterjedése nem csak a töltőhálózatok üzemeltetőit állítja világszerte új kihívások elé, de a műszaki mentést végző tűzoltóságot is.

Szerencsére a tűzesetek nagyon ritkák, még a komoly balesetekben apró darabokra tört autók akkumulátorai sem gyulladnak ki (az eddig elforduló akku tüzek oka jellemzően szoftverhiba miatt töltés közben megszaladó feszültség, gyártási hibás cella, esetleg szakszerűtlen javítás volt).

Megtalálták a Kona tüzek okát

Egy baleset helyszínén a műszaki mentést végző csapat számára azonban tűzveszély nélkül is vannak olyan létfontosságú követelmények, elvárások, amelyeket be kell tartani. Ahogy arra az akkumulátor szétszedésről szóló videókban is felhívtuk a figyelmet, egy elektromos autó nagyfeszültségű akkumulátorának javításakor különös figyelmet kell fordítani az érintésvédelemre. Egy balesetben megsérült autóban, különösen ha az utasok sem tudnak azonnal kiszállni, ez nem mindig egyszerű. Egyre több az új típus, speciális jellemzőkkel, melyekkel gyakran sosem találkoztak a tűzoltók. Nincs arra idő, hogy az interneten keresgéljenek az adott típus áramtalanítási módja vagy egyéb fontos információk iránt. A tűzoltók nem feltétlenül rendelkeznek a nagyfeszültségű rendszerekhez megfelelő védelemmel ellátott eszközökkel, berendezésekkel. Életmentő lehet tehát, ha azonnal felismerik mivel van dolguk (hagyományos hajtású, hibrid, akkumulátoros elektromos, esetleg hidrogén tüzelőanyagcellás jármű), illetve ha tudják melyek azok az alkatrészek, amelyeket feltétlenül kerülni kell az autó nyitásakor.

Nem magától gyulladt ki a Model 3 Kínában

Ezt elősegítendő az autógyártók ún. Veszélyhelyzet biztonsági lapot vagy útmutatót adnak ki. Sajnos Európában ezek nem mindig és minden típushoz hozzáférhetők, így az interneten az Egyesült Államokban is forgalmazott típusokhoz könnyebb megtalálni az ilyen dokumentumokat.

Alapvetően két típusa elterjedt ezeknek. Az egyik egy viszonylag részletes, akár 20-30 oldalas leírás a baleset helyszínére elsőként érkező mentőcsapat számára, ennek angol elnevezése az Emergency Response Guide (ERG), amit magyarul vészhelyzet biztonsági útmutatónak nevezhetünk. A másik típus egy 2-3 oldalas, lényegre koncentráló, sok fotót vagy rajzot tartalmazó anyag. Az ilyet angolul úgy hívják Quick Response Guide (QRG), magyarul a vészhelyzet biztonsági lap elnevezést használják rá a tűzoltóságnál.

Csúnya balesetben bizonyította jó utasvédelmét az Audi e-tron

A dokumentumok jellemzően három fontos részből állnak. Először is felsorolják azokat az egyértelmű megkülönböztető jegyeket, amely alapján a baleseti mentést végző szakember minél gyorsabban tájékozódhat arról, hogy az adott autó milyen hajtásrendszerrel rendelkezik. Evidens, hogy tisztán elektromos autóra utal a kipufogó hiánya, de egy tölthető hibridnél már nem ilyen könnyű észlelni, hogy nagyfeszültségű akkumulátor is van az autóban.

Az útmutatók nélkülözhetetlen része az autó vázlatrajza, amelyen felhívják a figyelmet a nagyfeszültségű kábelek és akkumulátorok elhelyezkedésére és ebben a szakaszban általában az áramtalanítás módját, vagy módjait is felsorolják. Ebből megtudható, hogy az autó melyik részében keressék a 12 voltos fedélzeti akkumulátort, hiszen ez ma már nem feltétlenül a motortérbe kerül, ráadásul gyakran műanyag elemek takarják. Fontos tudni azonban, hogy baleset esetén az akkumulátor automatikusan leválik a nagyfeszültségű rendszerről, így az autót nem szükséges külön áramtalanítani. Az áramtalanításra baleset nélkül kigyulladó autó esetén lehet szükség, ha nem lehet már meggyőződni arról, hogy az autót megfelelően kikapcsolta-e a tulajdonosa. Ilyenkor a 12 V-os tápellátás megszakítása (ennek legideálisabb helyét jelölik az útmutatók) biztosítja, hogy az akkucsomagon belül lévő kontaktorok oldjanak, így az akku leváljon a rendszerről. Az autó ezt követően általában 8-10 perc múlva tekinthető feszültségmentesnek. Az áramtalanítás a cellák túltöltéséből, túlmelegedéséből vagy sérüléséből adódó tüzeket természetesen nem akadályozza meg, az ellen az egyetlen hatékony módszer a folyamatos hűtés. Teljesen felesleges (és a 12 V-os rendszer megszakítása előtt veszélyes is) a nagyfeszültségű kábeleket átvagdosni az autóban, mert az csak az autóból még megmenthető alkatrészek mennyiségét csökkenti, vagy a helyreállítás költségét növeli.

Dízel autóból eredő tűz miatt omolhatott össze egy norvég reptér parkolója

A vészhelyzeti dokumentum harmadik, nagyon fontos, és nem csak elektromos, de minden modern autóra jellemző szakasza ismerteti, hogy melyek az autónak az olyan részei, ahol semmiképp nem javasolt a karosszéria vágása. Nem sem szerencsés, ha pl. egy a balesetben valamiért még nem kinyílt függönylégzsákot aktiválnak az autó darabolásakor. Elsőre azt gondolnánk, hogy az autók vágását jellemzően az A, B és C oszlopoknál vagy a tetőnél végzik, ahol általában nincs nagyfeszültség, de ne feledjük, hogy egy baleset után az autó nem mindig a kerekein áll, így elképzelhető, hogy csak a nagyfeszültségű akkumulátort tartalmazó alváz irányából közelíthetők meg a bent rekedt utasok.

Így darabolják a tűzoltók a Model 3-at

Az ilyen dokumentumok nem kizárólag a baleseti gyorsbeavatkozásnál lehetnek hasznosak. Az elektromos autók nagyfeszültségű rendszerei az autó több pontján is megjelennek, így az ott végzett javítási vagy karbantartási munkáknál is szükség lehet a feszültségmentesítésre. Ilyenkor jó tudni, hogy hol lehet roncsolás-mentesen, visszaállítható módon leválasztani a nagyfeszültségű akkumulátort, hogy az még véletlen se tudja árammal ellátni az autó többi részét.

A címben feltett kérdésre tehát többféle helyes válasz is létezik: a baleset esetén az áramtalanítást a rendszer elvégzi helyettünk, de kigyulladás esetén vagy egyéb javítás során szükség lehet a nagyfeszültségű akkumulátor leválasztására, aminek módja megtalálható gyártók által közzétett útmutatókban.

Az alábbiakban letölthetővé tesszük az általunk megtalált ERG vagy QRG dokumentumokat. Amennyiben olvasóink, vagy akár a gyártók képviselői, márkaszervizek további, a listából hiányzó dokumentumokkal teljesebbé tudják tenni a gyűjteményt, kérem jelentkezzenek.

Audi

BMW

Chevrolet

FIAT

Ford

Hyundai

KIA

Mitsubishi

Nissan

Porsche

Škoda

Tesla

Volkswagen

Elképesztő balesetet élt túl egy Tesla alkalmazott Fremontban

Címlapkép: Wertach Media | Jeremy Rizer

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.