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 Rendszeres olvasónk már tudják, hogy igyekszünk óvatosan kezelni a szenzációs akkuinnovációkról szóló bombasztikus bejelentéseket, különösen, ha valami ismeretlen startup sajtóközleményében olvassuk, akiknél állítólag laborban, már valami működik. De teljesen más a helyzet, ha a világ egyik legnagyobb autókiállításán a világ legnagyobb akkugyártója jelent be valamit. Ez most tényleg áttörés lehet. Gyártásra készen A CATL-nek van némi tapasztalata az akkumulátorok tömegtermelése terén, lévén, hogy csak tavaly 390 GWh akkumulátor gyártottak. Így amikor azt állítják, hogy olyan 500 Wh/kg kapacitású akkucellát állítottak elő, amit még idén gyártásba is tudnak küldeni, akkor arra érdemes odafigyelni. CATL Condensed Battery. Forrás: CATL, CnEVPost. Csak a rend kedvéért, a különböző gyártók nátriumion és LFP akkumulátorai olyan 140-180 Wh/kg körül járnak, az autókba szerelt legfejlettebb NMC/NCA cellák pedig akár a 260 Wh/kg-ot is elérhetik, azaz a most bejelentett új akkucella a mai legjobb autós aksiknak nagyjából a dupláját tudja az egyik legfontosabb paraméterben. A Condensed Battery – sűrített akkumulátor – fantázianévvel ellátott újítás a gyártó szerint akár az autókban is megjelenhet majd, de alkalmas arra is, hogy akár repülőkben használják fel. Nem teljesen váratlan Az elektromos átállás kapcsán többször hallottuk már, hogy a technológia még sokáig alkalmatlan lesz arra, hogy repülőket, vagy hajókat üzemeltessünk vele, ott bizony szükség lesz a hidrogénre és az e-üzemanyagra. Ezzel azonban nem mindenki ért egyet, legutóbb például a Tesla befektetői napján ismételte el Elon Musk, hogy szerinte a kontinenseken belüli légközlekedés igenis működhet akkumulátorok segítségével, ott a lélektani határ 450 Wh/kg energiasűrűség lehet. Musk egyébként akkor azt is hozzátette, hogy ilyen cellák gyártása már ma is lehetséges, a kérdés csak az ár. CATL Condensed Battery. Forrás: CATL, CnEVPost. Így a CATL bejelentése kapcsán is természetesen ez a sarkalatos pont, hiszen nekik azt azért elhisszük, hogy képesek lesznek a tömegtermelésre, különösen, ha egy alacsonyabb darabszámú, prémium termékről van szó. Az akkugyártó egyelőre igen keveset osztott meg a technológiáról, azt mondják, hogy mikron méretű adaptív hálót használnak – jelentsen ez bármit is – és nagy kapacitású katódot, illetve egy újfajta anódot alkottak az aksihoz. A CATL egyébként jelenleg is dolgoznak egy polgári repülőgép gyártóval a gyakorlati megvalósításon, ami azt is jelenti, hogy a repülésben elvárt biztonsági és minőségi követelményeknek is meg fog felelni az akkumulátor. Bár az új cella bizonyosan drága lesz, a légi ipar azért is jó belépő pont, mert a repülőgépek sok tíz vagy százmillió dolláros árában – bizonyos határokon belül – elférnek az extra költségek. Arról már nem is beszélve, hogy egy jól kihasznált repülőjártnál az alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségek gyorsan visszahozhatják a különbözetet. A bonyolult, 25-45 millió dolláros árú sugárhajtóművekhez képest a villanymotor felépítése jóval egyszerűbb, így feltehetőleg nem csak olcsóbb lehet, de a karbantartása is költségkímélőbb. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az elektromos légiközlekedés potenciálisan jóval csendesebb is lehet, mint a sugárhajtású. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!