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 Az elektromos autók jelentős részének hiányossága a vontatási képesség. Néhány típus azért már akad, amelyik vontathat, így azok is tudnak villanyautózni, akik a lakókocsis nyaralást részesítik előnyben. Egy az Egyesült Államokban élő család készítette az alábbi videót, amelyben bemutatják mennyivel időigényesebb elektromos autóval egy hatalmas, 2 tonna feletti lakókocsival utazni. Azt is megtudhatjuk mennyire nőtt meg a vontatás miatt a Tesla Model X fogyasztása. A videó alatt néhány mondatban és táblázatokban is összefoglalom a legérdekesebb részleteket. Az utazás során 914 kilométert tettek meg, amelyhez 6 töltésre volt szükségük. Otthonról természetesen tele akkuval indultak a délutáni órákban, így az első töltést közel 3 óra utazás és 200 km megtétele után egy kempingben, éjjel alvás közben ejtették meg. Bár elméletben ez a töltés tovább tartott, mint az összes további, gyakorlatilag mégis ez volt a legrövidebb, hiszen aludni akkor is kell, ha hagyományos autóval közlekedünk, tehát ez célállomás töltésnek tekinthető. 914 kilométer egy éjszakai és 5 supercharger töltéssel. Utazási idő 10 óra 20 perc, Supercharger töltési idő 3 óra 45 perc (Link a google térképre) A Model X fogyasztása a 2 tonnás lakókocsival 92 km/h átlagsebességgel a teljes úton 54 kWh/100 km lett. Az időjárás az út nagy részén kellemes volt, enyhe szél, 25-30 fok közötti hőmérséklet, bár az első szakaszon erős szél, a másodikon az eső is növelte a fogyasztást. Az útba ejtett Superchargereknél egyszer sem kényszerültek várakozásra, azonban az 5 helyszín közül kettő esetében a lakókocsit le kellett akasztani az autóról, mert csak így tudtak tölteni. Ez alkalmanként 5-10 perccel növelte az állásidőt. Ötből három Superchargernél utánfutóval is sikerült tölteni (fotó: All Electric Family / Youtube) Az út során kereken 400 kWh energiát töltöttek az autóba. Az elfogyasztott áram azonban ennél kb. 85-90 kWh-val több, hiszen otthonról tele akkuval indultak, a célba pedig 12%-kal érkeztek. A töltési idő az 5 Supercharger állomáson összesen 3 óra 45 perc volt. A leghosszabb, majdnem 1 órás töltés alatt egy közeli érdekességet látogattak meg kerékpárral, így ez semmiképp nem nevezhető holtidőnek. Négy olyan megálló volt tehát, ahol a töltés miatt kellett megállni, azonban a teljes autóban töltött 10 óra 20 perces idő során egészségügyi okokból is szükség lett volna néhány szünet beiktatására. Aki a részletes adatokat szeretné elemezni, az alábbi táblázatokat áttekintve megteheti. A norvég villanyautós szövetség tesztjéből pedig megtudhatjuk, hogy nem a Tesla az egyetlen vontatásra alkalmas elektromos autó, és az is kiderül melyik típus fogyasztását mennyire növeli meg a lakókocsi. Lakókocsit vontatni villanyautóval? Útszakasz Távolság [km] Utazási idő Átlagsebesség [km/h] Fogyasztás [kWh/100km] Akku [%] Megjegyzés Lincoln, NE – South Sioux City, NE 204 2:47 73 40 100-12 napos, szeles idő, 31 fok South Sioux City, NE – Sioux Falls, SD 135 1:39 82 53 88-16 esős, szeles, 19 fok Sioux Falls, SD – Mitchell, SD 119 1:15 95 58 81-10 napos, enyhe szél, 24 fok Mitchell, SD – Oacoma, SD 115 1:03 109 53 92-30 napos, enyhe szél, 24 fok Oacoma, SD – Murdo, SD 111 1:10 95 62 82-12 napos, 27 fok, szélcsend Murdo, SD – Wall, SD 134 1:23 97 58 88-7 napos, 28 fok, szélcsend Wall, SD – Rapid City, SD 96 1:03 92 57 73-12 napos, 29 fok, enyhe szél Összesen 914 10:20 92 54 Töltés töltési idő Akku állapot [%] Betöltött mennyiség [kWh] Megjegyzés Scenic Park RV kemping, töltés éjjel 8:21 12-88 73 9 kW AC töltő, alvás közben a kempingben Sioux Falls Supercharger V2 0:37 16-81 64 Lakókocsit leakasztva, +5-10 perc Mitchell Supercharger V2 0:58 10-92 74 Lakókocsival, töltés közben egy közeli érdekességet látogattak meg Oacoma Supercharger V2 0:31 30-82 50 Lakókocsival Murdo Supercharger V2 0:58 12-88 75 Lakókocsival Wall Supercharger, V2 0:41 7-73 63 Lakókocsit leakasztva, +5-10 perc Összesen 3:45 400 A lakókocsi leakasztása 5-10 perccel növeli a megállás idejét (fotó: All Electric Family / Youtube) Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!