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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Kikapcsolták a radart a Teslámban

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

2021 elején érkeztek az első hírek arról, hogy a Tesla kiveszi a radart a vezetéstámogató rendszereiből, a tavalyi év közepétől pedig már radar nélkül szerelik a fremonti gyártású Model 3-at és Y-t. Bár hivatalosan nem beszéltek erről, de úgy tudjuk, a német gyártású Teslák már eleve nem is tartalmazták ezt az alkatrészt, 2022 közepe óta pedig a Model S és X is lemondott róla. Az elmúlt egy évben egyértelművé vált, hogy a vállalat sokáig nem fog kétfajta szoftvert fejleszteni, és elérkezik majd az a pont, amikor a már forgalomban lévő régebbi autókon is kikapcsolják a radart.

Elérkezett.

Furcsa frissítés

A mostani radarmentesítés egy furcsa frissítéssel érkezett. Szombat este érkezett és vasárnap délelőtt települt az autómban a 2022.24.6 jelzésű szoftverfrissítés, ami az előzetes várakozásoknak megfelelően elhozta a radarmentes korszakot. Azonban akárhogy keressük, nem találjuk a változás leírását a szoftverváltozat naplójában (change log), ellenben az eggyel korábbi, 2022.20.x kiadások ismertetőjében hirtelen, utólag megjelent a Tesla Vision. Tapasztalatom nem egyedi, sőt, nagyjából általánosnak mondható, ami azt jelentheti, hogy

igazából az egy hónappal ezelőtti szoftverfrissítés telepítette az új Autopilot rendszert, de az eddig inaktív volt, csak a 24.6 kapcsolta be.

Hogy a Vision eddig is működött-e a háttérben és mostanra értékelték ki az eredményeket, vagy más oka volt a gyártónak a várakozásra azt nem tudjuk, de az biztos, hogy a mostani körrel szinte mindenkinek aktiválhatják. Szinte, mert egyelőre úgy néz ki, hogy a régebbi Autopilot hardverrel (2.5 vagy korábbi) szerelt kocsik maradnak radaron, mivel az új kódnak kell a Tesla saját fejlesztésű chipjének számítási teljesítménye.

Ez eddig nem volt itt.

Tisztázzunk egy gyakori félreértést is, mivel sokan úgy gondolják, hogy a Vision frissítés már az FSD Beta szoftverét használja. Jelenlegi információink szerint ez nem igaz. Hónapok óta csúszik az a frissítés, amely az amerikai FSD Beta felhasználókat érinti majd és végleg nyugdíjazza az Autopilot szoftverét, amelynek helyét az önvezető program veszi át. Jelenleg ez még két külön rendszer, de a jövőben a sima vezetéstámogató egyszerűen csak az FSD szoftver egy korlátozott, butított kiadása lesz. Elon Musk szerint ugyanakkor, az elmúlt hónapokban annyi mindent ültettek már át az új rendszerből a régibe, hogy a váltás szinte csak formális lesz, sok mindent nem lehet majd belőle észrevenni.

Akárhogy is, Európában egyelőre még külön kód fut az Autopilottal szerelt autókon, csak most már nem használja a radart a HW3-mal szerelt kocsikon. A váltás jelenleg két korlátozással jár, ugyanis 150 helyett 140 km/h lett az Autopilot csúcssebessége, és a követési távolság jelenleg nem állítható egyesre, a kettes a legkisebb érték. A Vison automatikusan bekapcsolja a távolsági fényszóró automatikáját is, de az a bajuszkapcsolóval tetszés szerint deaktiválható.

A mostani frissítés óta még nem volt alkalmam hosszabb útra vinni az autót, de a radaros verzióval már több, mint 15 ezer kilométert vezettem, úgyhogy lesz mihez hasonlítani az új megoldást, amikor beszámolok a tapasztalatokról. A múltkoriban tesztelt berlini Model Y Performance viszont már radar nélküli autó volt, úgyhogy akit érdekel a 200 kilométeres tesztút tapasztalata az itt megtalálja az írást:

Villámteszt: Tesla Model Y Long Range vs. Performance

Egyéb nyalánkságok

De ha már belenéztük ebbe a 2022.24.6 jelölésű frissítésbe, akkor lássuk mi mindent hozott el a tulajdonosoknak.

Felhő-profilok

Ez az újítás azoknak szól akiknél több Tesla van a családban, vagy szoktak reptéri autókölcsönzőben is a saját autójukhoz hasonlót bérelni. Mostantól a beállításaik, így az ülés, kormány és tükör pozíció, a klíma és Autopilot preferenciák, navigációs és média beállítások a felhőben lesznek tárolva így egy új autóba ülve, a profilunkat betöltve rögtön otthon érezhetjük majd magunkat.

Holttérkamera újítás

A Model 3 talán legnagyobb biztonsági hiányossága a holttér kamera/indikátor volt, amit a gyártó utólag az oldalsó kamerákkal pótolt. A megoldás nem rossz, de van egy nagy hibája, ugyanis a képernyő bal oldalán alul kerül megjelenítésre a videó képe, amit sokszor teljesen kitakar a kormányon lévő jobb kezünk. Mostantól két másik, alternatív helyre is átrakhatjuk a videojelet, így ez sokat fog javulni. Persze még mindig sokkal intuitívabb lenne egy a visszapillantóba szerelt LED, ahogy ezt más gyártók csinálják.

Forgalmi helyzet

Javítottak a navigáció grafikáján is, ami mostantól egyértelműbben jelzi a dugót.

Kedvenc úticélok

Valamint a navigáció mostantól automatikusan lementi a legutóbbi és a kedvenc célpontokat is – azaz mostantól ez is megy a felhőbe.

A fentieken túl hamarosan érkezik a 24.8-as frissítés is, amely után minimalizáljuk a Tesla Theater ablakát. Ebben található a Netflix, a YouTube és a többi média streaming szolgáltatás is, azonban ha ezeket teljes képernyőre kapcsoltuk, utána már csak a hangerőt és a klímát tudjuk pár kis ikon segítségével szabályozni. Ha bármi mást szeretnénk csinálni valamelyik menüben, akkor előbb be kell zárnunk a médialejátszót, majd utána újra kell indítanunk azt – az ablak minimalizálása ezt oldja majd meg, hiszen nem kell kilépni, át lehet váltani a főmenübe. Ez mindenképpen egy aprónak tűnő hasznos a újítás lesz.

Tényleg halálos fegyver a radar nélküli Tesla?

A címlapkép forrása: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Bukvoed

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.