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 2021 elején érkeztek az első hírek arról, hogy a Tesla kiveszi a radart a vezetéstámogató rendszereiből, a tavalyi év közepétől pedig már radar nélkül szerelik a fremonti gyártású Model 3-at és Y-t. Bár hivatalosan nem beszéltek erről, de úgy tudjuk, a német gyártású Teslák már eleve nem is tartalmazták ezt az alkatrészt, 2022 közepe óta pedig a Model S és X is lemondott róla. Az elmúlt egy évben egyértelművé vált, hogy a vállalat sokáig nem fog kétfajta szoftvert fejleszteni, és elérkezik majd az a pont, amikor a már forgalomban lévő régebbi autókon is kikapcsolják a radart. Elérkezett. Furcsa frissítés A mostani radarmentesítés egy furcsa frissítéssel érkezett. Szombat este érkezett és vasárnap délelőtt települt az autómban a 2022.24.6 jelzésű szoftverfrissítés, ami az előzetes várakozásoknak megfelelően elhozta a radarmentes korszakot. Azonban akárhogy keressük, nem találjuk a változás leírását a szoftverváltozat naplójában (change log), ellenben az eggyel korábbi, 2022.20.x kiadások ismertetőjében hirtelen, utólag megjelent a Tesla Vision. Tapasztalatom nem egyedi, sőt, nagyjából általánosnak mondható, ami azt jelentheti, hogy igazából az egy hónappal ezelőtti szoftverfrissítés telepítette az új Autopilot rendszert, de az eddig inaktív volt, csak a 24.6 kapcsolta be. Hogy a Vision eddig is működött-e a háttérben és mostanra értékelték ki az eredményeket, vagy más oka volt a gyártónak a várakozásra azt nem tudjuk, de az biztos, hogy a mostani körrel szinte mindenkinek aktiválhatják. Szinte, mert egyelőre úgy néz ki, hogy a régebbi Autopilot hardverrel (2.5 vagy korábbi) szerelt kocsik maradnak radaron, mivel az új kódnak kell a Tesla saját fejlesztésű chipjének számítási teljesítménye. Ez eddig nem volt itt. Tisztázzunk egy gyakori félreértést is, mivel sokan úgy gondolják, hogy a Vision frissítés már az FSD Beta szoftverét használja. Jelenlegi információink szerint ez nem igaz. Hónapok óta csúszik az a frissítés, amely az amerikai FSD Beta felhasználókat érinti majd és végleg nyugdíjazza az Autopilot szoftverét, amelynek helyét az önvezető program veszi át. Jelenleg ez még két külön rendszer, de a jövőben a sima vezetéstámogató egyszerűen csak az FSD szoftver egy korlátozott, butított kiadása lesz. Elon Musk szerint ugyanakkor, az elmúlt hónapokban annyi mindent ültettek már át az új rendszerből a régibe, hogy a váltás szinte csak formális lesz, sok mindent nem lehet majd belőle észrevenni. Akárhogy is, Európában egyelőre még külön kód fut az Autopilottal szerelt autókon, csak most már nem használja a radart a HW3-mal szerelt kocsikon. A váltás jelenleg két korlátozással jár, ugyanis 150 helyett 140 km/h lett az Autopilot csúcssebessége, és a követési távolság jelenleg nem állítható egyesre, a kettes a legkisebb érték. A Vison automatikusan bekapcsolja a távolsági fényszóró automatikáját is, de az a bajuszkapcsolóval tetszés szerint deaktiválható. A mostani frissítés óta még nem volt alkalmam hosszabb útra vinni az autót, de a radaros verzióval már több, mint 15 ezer kilométert vezettem, úgyhogy lesz mihez hasonlítani az új megoldást, amikor beszámolok a tapasztalatokról. A múltkoriban tesztelt berlini Model Y Performance viszont már radar nélküli autó volt, úgyhogy akit érdekel a 200 kilométeres tesztút tapasztalata az itt megtalálja az írást: Villámteszt: Tesla Model Y Long Range vs. Performance Egyéb nyalánkságok De ha már belenéztük ebbe a 2022.24.6 jelölésű frissítésbe, akkor lássuk mi mindent hozott el a tulajdonosoknak. Felhő-profilok Ez az újítás azoknak szól akiknél több Tesla van a családban, vagy szoktak reptéri autókölcsönzőben is a saját autójukhoz hasonlót bérelni. Mostantól a beállításaik, így az ülés, kormány és tükör pozíció, a klíma és Autopilot preferenciák, navigációs és média beállítások a felhőben lesznek tárolva így egy új autóba ülve, a profilunkat betöltve rögtön otthon érezhetjük majd magunkat. Holttérkamera újítás A Model 3 talán legnagyobb biztonsági hiányossága a holttér kamera/indikátor volt, amit a gyártó utólag az oldalsó kamerákkal pótolt. A megoldás nem rossz, de van egy nagy hibája, ugyanis a képernyő bal oldalán alul kerül megjelenítésre a videó képe, amit sokszor teljesen kitakar a kormányon lévő jobb kezünk. Mostantól két másik, alternatív helyre is átrakhatjuk a videojelet, így ez sokat fog javulni. Persze még mindig sokkal intuitívabb lenne egy a visszapillantóba szerelt LED, ahogy ezt más gyártók csinálják. Forgalmi helyzet Javítottak a navigáció grafikáján is, ami mostantól egyértelműbben jelzi a dugót. Kedvenc úticélok Valamint a navigáció mostantól automatikusan lementi a legutóbbi és a kedvenc célpontokat is – azaz mostantól ez is megy a felhőbe. A fentieken túl hamarosan érkezik a 24.8-as frissítés is, amely után minimalizáljuk a Tesla Theater ablakát. Ebben található a Netflix, a YouTube és a többi média streaming szolgáltatás is, azonban ha ezeket teljes képernyőre kapcsoltuk, utána már csak a hangerőt és a klímát tudjuk pár kis ikon segítségével szabályozni. Ha bármi mást szeretnénk csinálni valamelyik menüben, akkor előbb be kell zárnunk a médialejátszót, majd utána újra kell indítanunk azt – az ablak minimalizálása ezt oldja majd meg, hiszen nem kell kilépni, át lehet váltani a főmenübe. Ez mindenképpen egy aprónak tűnő hasznos a újítás lesz. Tényleg halálos fegyver a radar nélküli Tesla? A címlapkép forrása: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Bukvoed 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!