PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Rábólintott a bristoli városi tanács azon tervezetre, miszerint 2021 márciusától minden magántulajdonban lévő dízeles meghajtású gépjármű számára behajtási tilalom lép életbe az előre lehatárolt belvárosi területen reggel 7 és délután 3 óra között. A dízelmentes övezet körül továbbá egy állandóan érvényben lévő úgynevezett CAZ (Clean Air Zone) kerül kialakításra, ahova a kibocsátási normákat nem teljesítő kereskedelmi járművek csak díjfizetés ellenében hajthatnak be: a kisteherautók és taxik számára ez napi 9 fontos összeget jelent, a nem menetrend szerint közlekedő buszok és a nehéz tehergépjárművek vezetőinek pedig 100 fontot kell kifizetniük. A városi levegő NO2-tartalmának csökkentését célzó intézkedés egy jóval szigorúbb, hibrid változata került kedden elfogadásra annak, mint amit korábban elterveztek a döntéshozók, ugyanis a legelső tervek szerint vagy csak egy kis területű tilalmi zóna, vagy csak egy fizetős terület lépett volna életbe. Forrás: Bristol City Council A határozott fellépést a légszennyezés ellen az indokolja, hogy 2017-ben Bristol városa egyike volt azon brit településeknek, melyet a kormányzat felszólított egy stratégia kidolgozására a légköri nitrogén-dioxid-koncentráció visszaszorítására, mely folyamatosan meghaladta a jogszabályban rögzített legmagasabb megengedett értéket. Akkori számítások szerint a mérgező levegő évente körülbelül 300 ember idő előtti elhalálozásáért felelős a kicsivel több mint félmillió fős angol városban. A levegő minőségének változását előrejelző modellek szerint a dízelmentes zóna és a CAZ megvalósításával már 2025-re a határérték alá szorítható a NO2 szintje. Az intézkedés nem maradt kritika nélkül. A vizsgálóbizottság egyik tagja szerint a képviselőknek esélyük sem volt alaposan átgondolni a lehetőségeket, hiszen a tervezet átvétele után mindössze 36 órát kaptak megemészteni a több mint 1000 oldalas dokumentumot. Sokan attól tartanak, hogy a korlátozások nem várt hatással járnak más utakra, területekre: olyan helyeken jelenhetnek meg forgalmi problémák, ahol jelenleg semmi ilyenre nem kell számítani, sőt, a dízelek szennyezése akár a CAZ körüli lakótelepre is átkerülhet. Forrás Wikipedia Nem tisztázott továbbá a kivételek kérdése. Ez azért fontos, mert a dízelmentes zóna több egészségügyi létesítményt, köztük egy gyermekkórházat is magába foglal, azaz azok is számíthatnak a bírságra, akiknek 7 és 15 óra között valamelyik kórház az úti célja dízeles járművel. Többen aggodalmukat fejezték ki a belvárosi üzletek és a turizmusból élő vállalatok jövőjét illetően is, melyek számára a napi behajtási díj, vagy a teljes tilalom végzetes következményekkel járhat. Végül, de nem utolsó sorban kiemelendő, hogy a bristoli tiltás nemcsak a legöregebb, legszennyezőbb dízelautókra vonatkozik, hanem más európai nagyvárosokkal ellentétben kibocsátási besorolástól függetlenül minden gázolajat égető gépkocsira. Ez pedig igazságtalanul hathat azok számára, akik beruháztak egy modern, Euro 6-os autóra, míg végeredményben a legszegényebbek isszák meg a levét a döntésnek, akik nem tudnak elektromos, vagy bármilyen más meghajtású autóra váltani. A városvezetés egy 2000 fontos támogatást adna a dízelautók bezúzásáért, mely során az alacsonyabb jövedelmű háztartásokat részesítenék előnyben, de félő, hogy ehhez a kormányzat nem feltétlenül járulna hozzá. Egyelőre a bírság mértéke sem lett pontosítva, de ha hasonló lelkesedéssel fizetik ki a belépődíjat a bristoliak, mint a londoniak, akkor szép bevételre számíthat a városi kassza a szabályszegőkből. Londonban már gyakori ezen táblák látványa. Forrás: Wikipedia A végső tervezet jövő februárban kerül a kormányzat elé elbírálásra, és amennyiben elfogadják, úgy Bristol lesz a legelső brit város, mely válogatás nélkül megszabadul a magántulajdonban lévő dízelautóktól a központjában. Előzetes számítások szerint a kivitelezés mintegy 113,5 millió fontot venne igénybe, mely magába foglalja többek között az automata rendszámfelismerő rendszer fejlesztését, valamint az utak és határok egyértelmű jelölését, kitáblázását. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!