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
auto
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

Több mint 30 év után tér vissza a Porsche az együléses autóversenyzéshez, és nem is akárhogyan, hiszen az ABB FIA Formula E versenysorozat 2019/2020-as szezonjához a tisztán elektromos hajtáslánc fejlesztésében szerzett mindenféle komolyabb tapasztalat nélkül fog beszállni a német csapat. A Porsche még 2017-ben, a Mercedes-Benzzel egy időben jelentette be csatlakozási szándékát a szériához, ám csak most látta elérkezettnek az időt, hogy a versenypályára épített autóját bemutassa. A Porsche 99X Electric premierje valójában inkább csak szimbolikus jelentőségű, hiszen minden csapat ugyanazzal a standard karosszériával indul, így a fényezésen és a matricázáson kívül senkinek sem okoz meglepetést a látvány. A gyártó a tőle korábban megszokott hagyományos versenysport-színezést választotta, így a Formula E-ben is fekete-fehér-piros köntösben száguldozik majd a TAG Heuer Porsche Formula E csapat járműve. Ami a névadást illeti, a márka megtartotta a versenyautóinál és kétajtós személyautóinál használt háromjegyes formátumot: a 99-es számmal a Formula E projekt fontosságát igyekeztek kifejezni, míg az X a prototípus-versenyzés iránt mutatott előretekintő hozzáállást jelöli.

Ugyebár a kaszni és az akkumulátor adott, és a teljesítmény is korlátozva van a szervezők által, de a hajtáslánc megtervezése és fejlesztése teljes mértékben a csapatokra van bízva, nem véletlenül tartott közel két évbe a Porsche 99X Electric megépülése. A vállalat ugyanis mindössze két dolgot hívhatott segítségül: az LMP1-es hibrid versenyautóinál szerzett tapasztalatot, valamint a teljesen elektromos, sorozatgyártásra szánt Taycan fejlesztésének eredményeit, mely ugyanazt a 800 voltos rendszert használja, mint a Formula E versenyautó. Mivel mind a versenypályán, mind a német márka utcai járműveinél fontos a teljesítmény és az energiagazdálkodás összhangja, a hatodik szezonját kezdő versenysorozat rengeteg tapasztalattal tud szolgálni a Porsche későbbi zéró emissziós modelljeihez.

A svájci óragyártó által szponzorált hivatalos TAG Heuer Porsche Formula E csapat legelőször október közepén, Valenciában áll a nyilvánosság elé, ahol a két pilóta, Neel Jani és André Lotterer is elviszi néhány tesztkörre a versenygépet, mielőtt élesben is bizonyítanának novemberben.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.